}
Tel:+34 977340850   

Informe CGPJ pla de xoc en l'Administració de Justícia i comunicat CICAC


ll

Us trametrem el primer document de treball sobre mesures organitzatives i processals pel pla de xoc en l’Administració de Justícia desprès de l’estat d’alarma presentat pel Consell General del Poder Judicial, que se’ns va comunicar el passat dia 8 d’abril i que recull un centenar de mesures organitzatives i processals per tal d’evitar el col·lapse de l’Administració de Justícia quan finalitzi l’estat d’alarma declarat per la Covid-19.

Des de la Junta de Govern mostrem la nostra més absoluta oposició a la gran majoria de les mesures proposades ja que entenem que vulneren el dret a la tutela judicial efectiva, limiten el dret dels ciutadans a accedir als Tribunals per a defensar els seus drets i limiten el dret de defensa i per tant,  la funció pròpia que els advocats/des portem a terme en l’exercici de la nostra professió.

És per això, que mitjançant el CICAC i el CGAE hem estat treballant aquests dies en propostes efectives per a  presentar avui al Ministeri de Justícia analitzant cadascuna de les mesures presentades pel CGPJ.

En aquest sentit, us adjuntem també el comunicat que el passat dia 12 d’abril es va fer des del CICAC, mitjançant el que es posa de manifest que:

1. Considerem que un pla de xoc requereix l’adopció de mesures de reorganització del funcionament de l’oficina judicial i del treball del seu personal, judicatura i fiscalia, de les quals el document del CGPJ no en fa esment. Les modificacions proposades pel CGPJ vulneren el principi de jerarquia normativa en una reforma que es pretén materialitzar fora dels camins establerts i d’acord amb un estat d'alarma que, òbviament, haurà cessat al moment d'entrar en vigor els canvis legislatius proposats.
 
2.    Considerem que les mesures proposades pel CGPJ constitueixen un oportunisme del tot inapropiat per introduir canvis legislatius que han estat reiteradament rebutjats en altres ocasions. No es pot pretendre que, sota l’aixopluc de l’emergència, es furtin del necessari debat i consens l’estudi de mesures com la introducció del Tribunal Col·legiat de Instància o l’extensió de mesures d’especialització i centralització.

 3.    El procés de retorn a l’activitat judicial ha de comptar amb mesures sanitàries de protecció per a tots els operadors jurídics i per a la ciutadania. Cal establir calendaris i continuar utilitzant mitjans telemàtics sempre que no atemptin contra els drets i garanties processals.

4.    Rebutgem l’habilitació del mes d'agost, ja que entra en conflicte amb el dret al descans i a la conciliació de la vida familiar i personal dels lletrats/des, procuradors/des i pèrits, més encara quan l’advocacia estarà teletreballant, sense descans ni vacances, durant tot el període de l’estat d’alarma. Considerem necessari un acord entre les diferents administracions implicades per concentrar les vacances del personal al servei de l’administració de justícia, judicatura i fiscalia, durant el mes d’agost per aprofitar al màxim els mesos de juliol i setembre que tradicionalment comporten una ralentització del treball a les oficines judicials.
 
5.  No creiem que es pugui tirar endavant cap pla de xoc sense una adequada dotació de mitjans materials i econòmics, especialment en la jurisdicció social i mercantil, i un  impuls decidit i planificat en la implantació del teletreball per l’oficina Judicial i la seva digitalització.

 6.    L’experiència dels Jutjats Uniprovincials creats arran de les Clàusules Abusives evidencia que és una fórmula que agreuja el col·lapse judicial, abocant a milers de justiciables a una espera inadmissible per la resolució dels seus litigis, en contra de la tutela judicial efectiva.

7.    Rebutgem les propostes introduïdes en matèria de costes processals, les sancions per a l’exercici del dret fonamental d’accés als Tribunals, la limitació de l’accés a la segona instància i l’extensió de l’oralitat en el dictat de sentències en la jurisdicció civil i contenciosa-administrativa i la eliminació de recursos i notificacions personals en la jurisdicció penal en detriment del dret de defensa
 
8.    No resulta admissible que les deficiències estructurals històriques del sistema judicial, es facin recaure tant en la ciutadania, l’advocacia i els membres de la judicatura i fiscalia que han demostrat el seu compromís amb el servei públic de la justícia.
 
9.    Creiem que és imprescindible una major coordinació d’esforços del CGPJ amb la resta de les administracions de l’Estat i de les Comunitats Autònomes per garantir un servei públic adequat a l’emergència, a les necessitats de la ciutadania i a la protecció dels drets que l’advocacia té encomanada.”